fr nl

FAQ

Heeft u verdere vragen over de aankoop van uw garagepoort aarzel dan niet om contact op te nemen of een vrijblijvend bezoek te brengen aan onze toonzalen te Menen of Middelkerke.

Hoe krijg ik mijn sectionaalpoort gesloten bij (torsie) VEERBREUK?

Een (torsie) veer heeft als hoofdfunctie het beveiligen van de garagepoort tegen vallen. Bij eventuele veerbreuk kan de sectionaalpoort niet meer gesloten worden. De veerbreukbeveiliging kan echter worden overbrugd zodat de poort toch gesloten kan worden. Merk op dat deze handeling best wordt uitgevoerd met 2 of meer personen. Alvorens het starten van de handleiding, ontkoppel de motor van de garagepoort door aan het koordje te trekken (indien u geen klik hoort, trek harder)

  1. Breng de poort in openstaande positie. Het klik-geluid dat wordt waargenomen tijdens het openen komt door het veiligheidssysteem.
  2. Vermijd het terugvallen van de poort met behulp van een spanvijs.
  3. Verwijder de veiligheidspin met een ring-/steeksleutel van 10mm. Duw het ijzeren lipje naar buiten en bevestig de veiligheidspin. Het veiligheidssysteem is UITGESCHAKELD.
  4. Breng de poort langzaam naar gesloten positie, wees voorzichtig. Door het gewicht van de poort wordt aangeraden deze stap met twee of meer personen uit te voeren.

Bij VEERBREUK, welke gegevens geef ik door aan Montré & Laga?

Om een snelle service te kunnen bieden, hebben we de juiste gegevens van u nodig. Volg hier het stappenplan:

A. Eerst is het belangrijk om het veernummer te achterhalen. Deze is terug te vinden op het lipje van de veer zelf, zie oranje kader op onderstaande foto. (voorbeeld: Veernummer = L701)
Merk op: Het lipje kan zich ook bevinden aan de achterzijde van de veer.

Aan de binnenzijde van uw poort bevindt zich meestal een typeplaatje. Indien uw poort van het jaartal 2003 of later is, dan kan ook hierop het veernummer worden teruggevonden.

B. Mail uw facturatiegegevens, werfgegevens, poortgegevens, poortbediening en omschrijf het defect door via onze website.

Voorbeeld:
  • Facturatiegegevens: Debrandere cars, Hogeweg 317 - 319 8930 Menen, T 056 51 29 46 / F 056 51 05 69, e-mail: info@Debranderecars.be, BTW – nummer: BE 0429.891.832
  • Werfgegevens/plaats van defect: Tav. Dhr lapeire, Lageweg 210 8930 Menen
  • Poortgegevens: Type: LPU40-133, Bouwjaar: 2004
  • Poortbediening: Motor (SupraMatic of ProMatic) / geen motor
  • Defect: Torsieveerbreuk rechts of links / Trekveer rechts of links
  • Type: L701

Ook bestaat de mogelijkheid om ons te contacteren via telefoon. Vermeld hierbij steeds het type torsieveer.

C. Indien wij de gewenste gegevens hebben, sturen wij zo snel mogelijk een technieker ter plaatse.

ELEKTRICITEIT-storing?! Hoe open/sluit ik manueel mijn poort?

Voor dergelijke probleem kunt u onderstaande handleiding volgen. Ter verduidelijking werd hiervan ook een visuele tutorial gemaakt (zie onderstaande).

  1. Trek aan het koortje tot je een klikgeluid hoort.
  2. Op dit moment is de garagepoort ontkoppelt van de rail.
  3. Breng de poort in openstaande positie.
  4. Verwijder het voertuig uit de garage.
  5. Breng de poort terug in gesloten toestand.
  6. Druk op de groene knop waar het koortje aanhangt zodat de poort opnieuw wordt ingekoppeld. Op dit moment kan de poort niet meer omhoog worden geduwd, hierdoor kan u veilig vertrekken zonder zich zorgen te maken over eventuele inbraak.
  7. Nadat de elektriciteit terug wordt ingeschakeld, probeert u de poort opnieuw te open met het zendertje.
  8. Uw poort werkt terug naar behoren.

Wat zijn de standaardmaten/ -kleuren/ -modellen?

Montré & Laga hanteert echter geen standaard wanneer het over maten, kleuren of modellen gaat. Hörmann bezit over typemodellen die worden aangepast naar de wensen van de klant.

Noot: Bij prijsvraag is het altijd handig te vermelden wat de opening van uw garagepoort is. In de meeste gevallen zal een technieker ter plaatste komen om uw poort nauwkeurig op te meten.

Hoe groot moet de beschikbare ruimte zijn om een poort te kunnen plaatsen?

Op basis van opmetingen ter plaatse of indien een plan beschikbaar is, kunnen de nodige inbouwruimtes bekeken worden. Echter, hiervoor bestaat geen standaardantwoord en moet elke geval specifiek worden bekeken.

Voorzie ik best een stopcontact ter hoogte van de motor?

Inderdaad! Indien u opteert voor een sectionaal poort met motoraandrijving voorziet u het best een stopcontact ter hoogte van de ophanging van de motor (in het midden van de garage aan het plafond). Dit gegeven wordt ook steeds besproken met de klant tijdens de prijsvraag.

Bestaat de mogelijkheid mijn garagepoort zelf te plaatsen?

Montré & Laga past zich steeds aan naar de wensen van de klant. Dit betekent dat, indien u over de juiste kennis beschikt voor het plaatsen van een poort, het zelf plaatsen van uw garagepoort mogelijk is. In dat geval wordt de poort op maat gemaakt en kan deze thuis worden geleverd of bij ons worden afgehaald.

Renovatie: Is de afbraak van de reeds aanwezige poort ook mogelijk?

Uiteraard! Het uitbreken en afvoeren van de oude poort kan door ons worden uitgevoerd.

Kan ik mijn poort bedienen met mijn gsm? Bestaat de mogelijkheid om poort aan te sluiten op Domotica-systeem?

Vraag 1: ja, Hörmann komt met een nieuwe manier voor het bedienen van garagepoorten, inrithekken en voordeuren. Met de BiSecur gateway kunnen alle Hörmann-aandrijvingen en draadloze ontvangers met de BiSecur applicatie centraal worden bestuurd. Dit kan de gebruiker zowel thuis als onderweg doen.

Vraag 2: ja, onze motoren en besturingssystemen kunnen worden gekoppeld aan domotica naar keuze.

Hoe kan ik mijn afdichting van mijn poort verbeteren tijdens een blowerdoortest?

Bij deze vraag moet u er zich van vergewissen of uw garage wel behoort tot uw beschermd volume? Indien dit niet het geval is zal een extra afdichting van uw poort ook geen positieve werking hebben op de blowerdoortest.

Indien dit wel het geval is, wordt in samenspraak met bevoegde architect of aannemer de vereiste rond luchtdichtheid vooraf uitvoerig besproken. Extra maatregelen kunnen worden getroffen die tegemoetkomen aan de specifieke wensen van de klant (Thermoframe).

Hoe programmeer ik mijn nieuwe zender?

Voor het kopiëren van het signaal van zender HSM4 naar HS5-BS, volg onderstaande visuele handleiding.


Voor het kopiëren van het signaal van zender HS4-BS naar HS5-BS, volg onderstaande visuele handleiding.


Hoe reset ik mijn Hörmann SupraMatic E3 Motor naar zijn fabrieksinstellingen?

Voor het herprogrammeren van uw garagepoort aandrijving (hier SupraMatic E3) naar de fabrieksinstellingen, kunt u onderstaande visuele handleiding raadplegen.

Let op: volg deze handleiding nauwkeurig.


Wanneer moet ik onderhoud van mijn poort voorzien?

Om de levensduur van uw garagepoort te verlengen is het belangrijk deze ook goed te onderhouden. Bepaalde handelingen als het smeren van de wielen, looprails en scharnieren kunnen worden uitgevoerd door Montré & Laga alsook door de klant. Het schoon houden van de poort is steeds belangrijk, dit om de laklaag op de poort te sparen.

LET OP: Torsieveren, beugels en andere delen die bevestigd zijn aan de veren of kabels staan onder zeer hoge spanning. Als hiermee niet op de juiste wijze wordt omgegaan kunnen letsel of schade ontstaan. Daarom mag er alleen aan deze onderdelen worden gewerkt door bevoegde en erkende techniekers.

Wat is de isolatiewaarde/EPB-waarde van elke poort?

Voor deze vraag bestaat geen standaardantwoord, elk type poort heeft een andere isolatiewaarde of U-waarde (terug te vinden op het typeplaatje).

De U-waarde of warmtedoorgangcoëfficiënt geeft per vierkante meter en per seconde weer hoeveel warmte er in graden temperatuurverschil tussen de binnenzijde en buitenzijde van de poort wordt vastgesteld (eenheid: W/m2K). De dikte alsook de isolatie van de poort heeft hierbij een doorslaggevende rol. Hoe dikker u uw poort isoleert hoe lager de U-waarde.

Hoeveel jaar garantie geven jullie op de Hörmann garagepoort?

Montré & Laga garandeert volledige waarborg op poort en motorisatie gedurende 2 jaar na plaatsing op wisselstukken én verplaatsing. Dit met uitsluiting van het lakwerk van uw poort. 

Na deze 2 jaar heeft u nog eens 3 jaar garantie op de motor met uitsluiting van defecten die te wijten zijn aan slijtage, slechte montage (door externe firma) en gebrek aan onderhoud. De garantie beperkt zich tot het vervangen van het defecte onderdeel exclusief verplaatsings- of montage kosten. 

Wat is de zwakste schakel in mijn huis?

Bekijk hiervoor onderstaande bedrijfsfilm.


Menen

Hogeweg 317 - 319
8930 Menen

+32 (0)56 51 29 46

menen@montrelaga.be

ma - vr 08:00 - 12:00
13:00 - 18:00

za 09:00 - 12:00

zo gesloten

Middelkerke

Rietstraat 2
8430 Middelkerke

+32 (0)58 29 89 77

middelkerke@montrelaga.be

ma, wo 10:00 - 12:00
14:00 - 18:00

vr 10:00 - 12:00
14:00 - 17:00

za 09:00 - 12:00

di, do, zo gesloten